Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 8 (1123) z dnia 10.03.2022
Zwrot kosztów przejazdu w podróży służbowej prywatnym samochodem elektrycznym - interpretacja KIS
Zwrot kosztów przejazdu w podróży służbowej prywatnym samochodem osobowym pracownika o napędzie elektrycznym nie jest ograniczony limitem "kilometrówki". Zwrot taki w całości korzysta ze zwolnienia z PIT. |
(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 lutego 2022 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.1172.2021.1.NM)
Stan faktyczny
Pracodawca (Wnioskodawca) dokonywał zwrotu pracownikom kosztów przejazdu prywatnym samochodem osobowym oraz innych należności za czas podróży służbowych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167).
Do rozliczenia kosztów przejazdów prywatnym samochodem (tzw. kilometrówki) w podróży służbowej stosował stawki wynikające z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. nr 27, poz. 271 ze zm.). W myśl tego rozporządzenia koszty używania pojazdów do celów służbowych Wnioskodawca pokrywał według stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, które dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 nie mogą być wyższe niż 0,5214 zł, a dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - nie wyższe niż 0,8358 zł. W przypadku podróży służbowej prywatnym samochodem elektrycznym pracownika, Wnioskodawca stosował stawkę z ww. rozporządzenia właściwą dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 (tj. 0,5214 zł/km) przyjmując, że ww. pojemność przy pojeździe elektrycznym wynosi 0 cm3, a więc mieści się w przedziale do 900 cm3.
Zwrot kosztów ww. przejazdów Wnioskodawca kwalifikował do przychodów ze stosunku pracy, które zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o PDOF:
- jeśli zostały wypłacone do wysokości ww. limitów - korzystały ze zwolnienia z podatku,
- w przypadku ich wypłaty ponad limity - nadwyżka podlegała opodatkowaniu.
Wnioskodawca nie był pewien, czy jeśli pracownik odbył podróż służbową prywatnym pojazdem osobowym o napędzie elektrycznym i otrzymał zwrot kosztów przejazdów w związku z tą podróżą według stawki wynikającej z ww. rozporządzenia z dnia 25 marca 2002 r., to czy zwrot ten korzysta ze zwolnienia z podatku do wysokości limitów określonych w tym rozporządzeniu, na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o PDOF. Zapytał o to organ podatkowy.
Stanowisko Dyrektora KIS
Dyrektor KIS wskazał, że na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o PDOF, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju (z pewnym zastrzeżeniem). Odrębnymi przepisami, o których mowa, są powołane wcześniej rozporządzenia (tj. rozporządzenie z dnia 29 stycznia 2013 r. oraz z dnia 25 marca 2002 r.).
Dyrektor KIS wyjaśnił, że zasadniczo należności z tytułu podróży służbowych pracowników są zwolnione z podatku do wysokości limitów określonych w ww. rozporządzeniach. Jednak w sytuacji, gdy pracownik odbywa podróż służbową prywatnym samochodem o napędzie elektrycznym, rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. nie ma zastosowania, gdyż nie obejmuje swoim zakresem takich samochodów.
W konsekwencji Dyrektor KIS stwierdził:
"(...) w przypadku zwrotu kosztów przejazdu z tytułu odbycia podróży służbowej prywatnym samochodem osobowym o napędzie elektrycznym nie ma zastosowania limit w wysokości iloczynu przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r.
Zatem wypłacany przez Państwa pracownikowi zwrot kosztów przejazdu w podróży służbowej (krajowej lub zagranicznej) prywatnym samochodem osobowym o napędzie elektrycznym w całości korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy PIT (nie jest ograniczony limitem). (...)"
Od redakcji:
Jest to dość zaskakujące stanowisko organu podatkowego, choć niewątpliwie korzystne dla pracowników. W przypadku ustalenia ryczałtu w jazdach lokalnych z tytułu używania przez pracowników swoich prywatnych samochodów elektrycznych, organy podatkowe wskazywały bowiem, że należy wówczas przyjmować stawkę za 1 kilometr przebiegu pojazdu określoną dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 (tj. 0,5214 zł/km). Tak wynika np. z interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 9 listopada 2021 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.606.2021.2.ID, w której czytamy:
"(...) wypłacany przez Wnioskodawcę na rzecz pracownika zwrot kosztów (ryczałt) używania samochodu prywatnego elektrycznego do celów służbowych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód ze stosunku pracy.
W związku z powyższym, skoro w przedmiotowej sprawie pojemność silnika wynosi 0, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że wysokość podstawy naliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku, gdy przychodem pracownika w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wypłata ryczałtu związanego z użytkowaniem elektrycznego samochodu prywatnego do celów służbowych, należy obliczyć przyjmując stawkę 0,5214 zł za 1 km, ponieważ pojemność silnika elektrycznego o wielkości 0 cm3 mieści się w przedziale do 900 cm3, dla którego ustawodawca nie określił dolnej granicy."
Należy dodać, że nasza redakcja, w oparciu o ww. stanowisko przychyliła się do ustalania zwrotu kosztów przejazdu w podróży służbowej prywatnym samochodem elektrycznym pracownika na podstawie ww. rozporządzenia. Z opisanej w tym artykule interpretacji indywidualnej wynika, że w takiej sytuacji nie będzie ono miało jednak zastosowania.
W Sejmie znajduje się poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym (druk nr 1920). Projekt ten ma na celu stworzenie podstaw prawnych pozwalających na zwrot pracownikom kosztów przejazdu w celach służbowych prywatnym samochodem z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Ma zawierać również ustawowe upoważnienie do wydania aktu wykonawczego obligujące ministra właściwego do spraw infrastruktury do określenia zasad zwrotu kosztów używania samochodów elektrycznych lub hybrydowych. |
www.RozliczenieDelegacji.pl - Podróże krajowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.RozliczenieWynagrodzenia.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|