Gazeta Podatkowa nr 80 (912) z dnia 4.10.2012
Dzień wolny za delegację
Wysłaliśmy pracownika w delegację zagraniczną, trwającą od wtorku do poniedziałku. Zgodnie z rozkładem świadczy on pracę od poniedziałku do piątku. W zakładzie dniami wolnymi z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy są soboty. Czy przysługują mu dni wolne za czas pobytu w delegacji zagranicznej obejmującej dni wolne od pracy, jeżeli w te dni nie wykonywał pracy (weekend)?
Zasadniczo do czasu pracy pracownika w trakcie podróży służbowej wykonywanej na polecenie pracodawcy zaliczany jest czas świadczenia pracy, bez względu na to, czy przypada on na godziny rozkładowej pracy pracownika. Natomiast czas podróży służbowej (w co wchodzi również dojazd do miejsca docelowego podróży i powrót), o ile nie przypada na harmonogramowe godziny pracy pracownika i w jej trakcie nie jest wykonywana praca, nie jest zaliczany do czasu pracy.
W konsekwencji za czas podróży służbowej przypadającej poza rozkładowymi godzinami pracy pracownikowi nie przysługuje ani wynagrodzenie, ani czas wolny od pracy, chyba że w tym czasie wykonywał on pracę. Także podróż służbowa odbywana w dniu wolnym, o ile nie była w nim wykonywana praca, nie podlega zaliczeniu do czasu pracy.
Jak wynika z pytania, podróż służbowa pracownika obejmowała dni pracy, a także dni wolne od pracy (sobotę i niedzielę). Jednak w tych dniach pracownik nie świadczył pracy. Sytuacja ta powoduje, że czas ten nie zostanie zaliczony do czasu pracy pracownika. Dlatego w zamian za te dni nie przysługuje pracownikowi również rekompensata w postaci dni wolnych od pracy.
www.RozliczenieDelegacji.pl - Podróże zagraniczne:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.RozliczenieWynagrodzenia.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|